::Itqan Al-Muluk Bi Ta’dil As-Suluk::

Bismillahirrahmanirrahim… 

Alhamdulillah, tadi baru je selesai satu paper exam saya jawab.. paper ke-2 saya. 

InsyaAllah, nak ‘curi’ masa sikit nak kongsi pasal pengalaman saya ke suatu program hari tu. 

Tengok tajuk atas tu mesti tertanya-tanya kan? 
Ke tak tertanya-tanya? Hehe.. 

Ok la.. entri saya yang lepas ada cerita pasal saya balik kampung lepas jawab exam paper yang pertama kan? So, entri kali ni nak cerita la sikit pengalaman balik kampung hari tu. 

Saya balik kampung hari tu, saya sebenarnya demam panas. Tapi bila dah sampai rumah tu, perasaan demam tu tetiba je macam ‘hilang’.. ;) ? ye la… dah tengok muka ayah, mak, kakak-kakak, abang-abang, adik-adik, terus je rasa macam ‘sihat’ la.. huhu.. Alhamdulillah.. 

DEMAM RINDU kotttt….?! Hahahahahaha… xthu la nak kata pe.. senyum-senyum kambing je la.. senyum~ tak perlu kata apa-apa.. ^^ 

[banyak la pulak into atas ni] 

Ok la, straight to the point la.. 

Alhamdulillah.. Allah beri kesempatan kepada saya untuk bersama-sama dalam suatu program anjuran Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu..(iskh..politik2x..).. politik ISLAM, ok! ;) 

Sebenarnya, saya tengok satu poster dalam FB tentang satu program. 

Saya tengok nama program ni 
“Sambutan 100 Tahun, Itqan Al-Muluk Bi Ta’dil As-Suluk”.. 

Dalam hati saya apa la maksud perkataan Arab ni? (macam pernah ku dengar..;) 

Duk fikir-fikir pasal kat mana la jumpa perkataan Arab ni…hah! Dah ingat, buku sejarah masa form 1 dulu.. ye2x, ada belajar pasal ni.. tapi lupa dah.. apa ke benda tu?! 

Tengok tarikh dia, 6&7 Januari 2012… hmm, macamana ye nak pergi..? sepatutnya, dah duk kat Terengganu ni, kena ambil peluang keemasan ni.. 

Terdetik di hati ‘bestnya kalu Allah beri peluang ni..’ <3 

…………………… 

Pada Malam 6hb januari tu, saya duk saja-saja kat ruang tamu sambil sembang-sembang dengan adik-adik.. Tetiba, abang saya yang baru pulang dari mesyuarat, dia pun ‘excited’ je mukanya.. pelik betul..huhuk.. 

Abang: esok(7hb), awal2 pagi lagi nak gi kat Kuala Berang ni.. 

Saya: iye?! Nak g mana tu? 

Abang: nak g dengor Ustaz Azhar Idrus ngajor.. 

Huhu… seronok nye bunyi idea rancangan abang saya tu.. 

Saya dan adik-adik: nak ikuttttttttttttt!!! (gaya terlebih gembira^^,) 

……… 

Esoknya, pagi-pagi lagi kami sekeluarga bertolak la menuju Kuala Berang.. 

Gambar diambil oleh: Adik Injah:) 

Nice shot.. matahari baru nak terbit ni.. Subahanallah! Indah ciptaan Allah.. 

Time ni kitorang berhenti seketika di tepi lebuhraya nak makan sarapan nasi goreg special by mak.. luv u 4ever mak…sedap! Alhamdulillah.. kenyang.. rezeki dari Allah~ 

Sampai je kat tempat program, kami cari tempat betul-betul depan pentas.. nak tengok LIVE Ustaz Azhar Idrus ni.. :) huhu…. Seronok sangat~ 

Bila perhati betul-betul banner atas pentas tu, 

“Ya Allah, Engkau sempurnakan hajatku ke sini.. Alhamdulillah..” 

Rupanya ini lah program Itqan Al-Muluk Bi Ta’dil As-Suluk.. Allah~ Alhamdulillah… 

Kuliah Dhuha oleh Al-Fadhil Ustaz Azhar Idrus 

Anak saudara, Abyan Nazif bersama Ustaz Azhar Idrus. 

Fathona pun ikut juga… :) 

Terima kasih, Abang Palie sebab ajak g sini.. Alhamdulillah.. 

Nak tahu satu cerita tak? 

Hehe.. Mulai saat ni saya nak nobatkan Abang Palie saya sebagai Penceramah Bebas abad ini yang bakal terkenal tak lama lagi…hihihi.. sebenarnya, sepanjang dalam kereta, dia asyik bagi ceramah free je kat kitorang. Macam-macam cerita berkaitan Ikhwan Muslimin Mesir. Ada banyak kisah berkaitan perjuangan Islam yang dia kongsikan.. walaupun kitorang tergelak-gelak je dalam keta tu dengar gelagat dan gaya dia sampaikan ceramah fret u.. kami akur dan ‘respect’ la kat dia.. Alhamdulillah.. perubahan yang baik.. banyak lagi perlu ubah tu.. ;) hihihi… 

Sebahagian pengunjung yang hadir.. penuh sampai seluruh penjuru sebenarnya.. 

memang fonomena Ustaz Azhar Idrus betullah… ^^ 

Amri: Ambil gambar ayie tengah Smart ni.. 
(oh~ adik bangsu ku yang mengade-ngade.. ;) 

Lepas kuliah dhuha Ustaz Azhar, 
Pentomen kisah rentetan sejarah asal usul Itqan Al-Muluk Bi Ta’dil As-Suluk sehingga kejatuhan Terengganu ke tangan penjajah laknatullah.. 

Komen: Sungguh bangga & terharu dengan kegemilangan ISLAM di bumi Terengganu tercinta ini.. sejak zaman dulu lagi rupanya, ISLAM diDAULATkan di bumi Terengganu. Allah.. Allah.. 
Namun, masih lagi ada manusia dengki dengan kegemilangan ISLAM ini. Sampai ada manusia yang sanggup mengkhianati agama sendiri demi harta dunia.. 
Pentomen ni sangat menyayat hati di penghujungnya, sebab ada coretan kisah pejuang2 ISLAM di Terengganu tetapi dinafikan PERJUANGAN mereka.. seperti para pejuang dari kalangan Ulama Terengganu dan Abdul Rahman Limbong serta rakan-rakannya. 

Ucapan perasmian dari Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. 

Dalam ucapan beliau banyak memberi semangat kepada generasi baru hari ini untuk terus memperjuangkan ISLAM. Takbir!! 

“Kami bersama kepimpinan Ulama’…”

gimik perasmian...

 upacara Perasmian oleh TGHH

petang: persembahan nyanyian lagu islami oleh Iwan Syahman

 Alhamdulillah... setakat tu dulu.....:) 

wasalam

No comments:

Post a Comment

(: Anugerah dari Allah swt :)

(: Anugerah dari Allah swt :)

harapan

BLOG yang saya cipta ini adalah peribadi saya. sebarang kekurangan adalah perkara biasa. Manusia tidaklah sempurna...

BLOG ini adalah kata-kata saya sendiri, tidak berfakta.. ambillah fakta dari orang-orang yang terkenal sahaja.

BLOG ini digunakan untuk memberi pandangan peribadi dari saya terhadap sesuatu isu..

BLOG ini berharap ada teguran, komen, nasihat dalam membetulkan diri ini agar Allah meredhai tulisan saya.

p/s:) saya ini sangat KURANG ILMU.. mohon tunjuk ajar dari mereka yang LEBIH BERILMU..

" Tengok apa yang baik pada pandangan peribadi saya,

jangan tengok diri saya yang hina di sisi Allah ini..."

Salam Sayang dari saya.. ;)