Allah bagi mudah FYP Final Year Project

Assalamu'alaikum sahabat semua...
BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM~

Sebenarnya, cerita pasal FYP dah lepas.. 
cuma nak ingat balik semula..

FYP tu apa?
FYP=Final Year Project.

Sebenarnya semestar ni saya kena buat 
proposal/kertas kerja untuk Final Year Project.
Semester ni adalah semestert yang paling 'takut' bagi saya.
Saya kena pertahankan project saya dengan hujah-hujah yang bernas.

Sebelum tajuk proposal saya di approve,
penuh dugaan dan cabaran yang saya hadapi...

Masuk je semester ni, saya perlu cari supervisor atau pembimbing
untuk FYP ni.. tapi sebelum dapatkan supervisor ni,
saya perlulah 'merisik' dengan tajuk2 project yang mantap2..hehe
agak sukar sebenarnya di situ..bukan perkara main-main.
saya datang bertemu beberapa pensyarah sebelum ni,
nampaknya mereka kurang berminat dengan tajuk saya bawa..

ketika itu mula la datang stress.. Allah je tahu keadaan ketika tu.
Suatu hari, teringin jumpa seorang pensyarah yang 
setiap malam termimpi2 kan dia..huhu.. 
insyaAllah, mungkin itu mimpi dari petunjuk Allah? siapa tahu kan~

saya pun datang la bertemu dengan pensyarah yang saya duk mimpi tu..
saya tak datang sorang2 tau, ajak 2 orang teman sebagai 'pengapit'..hukhuk..
bukan la... 2 org tu sebenarnya sama la macam saya 'merisik'
untuk dapatkan seorang supervisor...

pensyarah: ok, sape nak mula dulu?
teman 1: saya dulu puan... 
pensyarah: ok, terangkan apa yang kamu nak buat untuk FYP? Apa tajuk kamu?
teman 1: baiklah... tajuk yang saya cadang untuk FYP saya adalah..bla..bla..bla..

sambil-sambil tu saya duk dengar la komen2 pensyarah kat teman saya...
berdebar-debar menunggu turn...

pensyarah: ok, next!!!

pastu...teman ke-2 saya pulak... tak lama lepas tu~
sampai la ke turn saya... 
berpeluh-peluh dahi saya... debaran menanti!

bla...bla...bla...

selesai lah saya punya turn..

kesimpulan cite, setelah 2 & 3 kali saya jumpa pensyarah
bersama-sama tajuk FYP yang saya bentangkan..
setelah 2 & 3 kali ditolak,
AKHIRNYA....Alhamdulillah...
Pensyarah pun terima tajuk saya yang kali ke-5 tu...hehe
dan............

inilah supervisor saya...:)
Puan Hayati... luv u!
[puan hayati with her husband, sir nash^^]

setelah bertungkus lumus+ stress+tension 
dalam menyiapkan proposal FYP... 


taadaaa... 

Alhamdulillah, siap akhirnya proposal FYP...

3 proposal untuk:
- Supervisor
- Examiner
- Special Interest Group panel


walaupun agak lega dah siap buat proposal, 
hati masih tak keruan untuk persediaan presentation proposal FYP..
agak berdebar2 di situ...
seluruh jiwa raga ku membuat persediaan rapi..hehe

tengok...rakan sekelas sibuk buat persediaan.. termasuklah saya ;)

akhirnya, tamat sudahlah presentation proposal..
Alhamdulillah....
..............................................................................

nampak mudah bukan?

cerita kat atas ni sebagai mukaddimah sahaja..

"sebenarnya setiap kesusahan pasti ada kesenangan"

Sedikit tip saya nak kongsi,
sebenarnya  Allah akan bagi kemudahan
pabila kita berdoa kepadanya 
untuk mudahkan urusan kita...

saya nak ajarkan doa yang selalu saya baca dalam setiap  perkara...:)

jom sama-sama kita hafal doa mempermudahkan segala urusan:



Dari Anas r.a, dia berkata bahawa Rasulullah s.a.w pernah berdoa:
Maksudnya: “Ya Allah tidak ada kemudahan selain apa yang Engkau jadikan mudah dan Engkau dapat menjadikan perkara sulit menjadi mudah jika Engkau kehendaki”
 (H.R Ibn Hibban dan sanadnya dihukum sahih bertepatan 
dengan syarat Muslim dalam kitab al-Silsilah al-Sahihah, No. 2886).

Doa ini amat digalakkan kepada kita untuk membacanya kerana
 setiap hari kita mempunyai pelbagai urusan yang perlu diselesaikan dalam hidup

selain tu;

 "Allahumma robbi yassir wala tu'assir. 
Rabbi tammim bilkhoir. 
Birokhmatikaya Arhamarrohimin."

lepas ni boleh sama2 amal ye.... ^^

wassalam untuk hari ini...

No comments:

Post a Comment

(: Anugerah dari Allah swt :)

(: Anugerah dari Allah swt :)

harapan

BLOG yang saya cipta ini adalah peribadi saya. sebarang kekurangan adalah perkara biasa. Manusia tidaklah sempurna...

BLOG ini adalah kata-kata saya sendiri, tidak berfakta.. ambillah fakta dari orang-orang yang terkenal sahaja.

BLOG ini digunakan untuk memberi pandangan peribadi dari saya terhadap sesuatu isu..

BLOG ini berharap ada teguran, komen, nasihat dalam membetulkan diri ini agar Allah meredhai tulisan saya.

p/s:) saya ini sangat KURANG ILMU.. mohon tunjuk ajar dari mereka yang LEBIH BERILMU..

" Tengok apa yang baik pada pandangan peribadi saya,

jangan tengok diri saya yang hina di sisi Allah ini..."

Salam Sayang dari saya.. ;)