Cara didikan rasulullah

Rancangan: Cinta Sang Kekasih Sollallahu'alaihiwasallam
Tajuk: Sejenak Menghayati Cara Didikan Rasul Sollallahu'alaihiwasallam
Penyampai: As-Syeikh Dr. Asyraf Mikkawi, ulama' Al-Azhar As-Syarif

Bismillah...

Segala pujian itu hanya layak bagi Allah... Selawat serta salam atas junjungan Rasul Sollallahu'alaihiwasalam, juga atas keluarga dan sekalian sahabatnya...

amma ba'du:

Antara kesempunaan anugerah Allah atas kita adalah kurniaan Nabi Muhammad Sollallahu'alaihiwasallam.  Baginda Sollalallahu'alaihiwasallam mendidik,  mentarbiyah dan Baginda adalah sebaik-baik murabbi. Baginda mendidik sebaik-baik generasi, mendidik umat seluruhnya dan beliau adalah murabbi terbaik. Baginda Sollallahu'alaihiwasallam mendidik dengan manhaj yang lurus lagi benar.

Firman Allah Taala:
" إن هذا القرآن يهدي للتي هي أقوم. ....“

Maksudnya: “ Sesungguhnya Al-Quran itu memberikan petunjuk kepada jalan yang lebih lurus lagi benar..." [ Al-Isra': 9]
Firman Allah Taala:

لقد من الله على المؤمنين إذ بعث فيهم رسولا من أنفسهم يتلو عليهم آياته ويزكيهم ويعلمهم الكتاب والحكمة وإن كانوا من قبل لفي ضلال مبين

Maksudnya: “ Dan sesungguhnya Allah telah menganugerahkan kepada orang-orang yang beriman ketika Dia telah membangkitkan seorang dalam kalangan mereka seorang Rasul yang membacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menyucikan diri mereka serta mengajar mereka kitab dan hikmah sedangkan mereka sebelum ini memang berada dalam kesesatan yang nyata" - [ Ali-'Imran: 164]

P/s: ni hasil tulisan ustaz syukri nazar... sy copy paste dlm blog utk simpanan n ingatan... ;)

No comments:

Post a Comment

(: Anugerah dari Allah swt :)

(: Anugerah dari Allah swt :)

harapan

BLOG yang saya cipta ini adalah peribadi saya. sebarang kekurangan adalah perkara biasa. Manusia tidaklah sempurna...

BLOG ini adalah kata-kata saya sendiri, tidak berfakta.. ambillah fakta dari orang-orang yang terkenal sahaja.

BLOG ini digunakan untuk memberi pandangan peribadi dari saya terhadap sesuatu isu..

BLOG ini berharap ada teguran, komen, nasihat dalam membetulkan diri ini agar Allah meredhai tulisan saya.

p/s:) saya ini sangat KURANG ILMU.. mohon tunjuk ajar dari mereka yang LEBIH BERILMU..

" Tengok apa yang baik pada pandangan peribadi saya,

jangan tengok diri saya yang hina di sisi Allah ini..."

Salam Sayang dari saya.. ;)