Aku sebutir PASIR...

Bismillahirrahmanirrahim....

jom kita ambil iktibar dari makhluk ciptaan Allah ini...

P.A.S.I.R


Sering kali kita memijak makhluk Allah ini,
tanpa kita sedar, mereka banyak berjasa kepada kita..

dia dicipta menjadi pasir...
menjadi 'soil' buat tanaman..
menjadi tempat perlindungan bagi binatang bawah tanah..
menjadi tempat kita pijak... (kalau x de pasir? nak terbang? ;)

namun,
si pasir tak pernah mengeluh dengan dirinya..
tak pernah ragu mengapa dia dijadikan sebutir pasir?
hebat!

si pasir yakin, Allah mengetahu apa yang kita tidak ketahui..
si pasir syukur dicipta sebagai pasir kerana bisa
membantu makhluk-makhluk lainnya..
hebat!

si pasir tak pernah meminta lebih daripada yang diperoleh..
cukup sudah SYUKUR pada TUHANNYA..
hebat!

Allahu Rabbi..

biarpun manusia dengan selalu 'pijak' tanpa kasihan..
si pasir sedar dan yakin,
suatu hari nanti,
manusia bisa menemui pasir/tanah 
pabila diseru sebuah kematian..
tertanam manusia di dalam si pasir..
maka si pasir sekali lagi menurut perintah ALLAH..
masih berjasa walau di pijak manusia..

maka,
kita sebagai manusia jangan ego tak tentu hala,
kerna kita bakal menemui pasit a.k.a tanah jua..

insafilah duhai manusia...
ambillah iktibar dan bersedia...
bersedia menghadapi kematian dengan
ilmu, iman dan amal di dada..

supaya mati tak sia-sia...

:') peringatan buat diri saya dan anda semua...

salam sayang...

No comments:

Post a Comment

(: Anugerah dari Allah swt :)

(: Anugerah dari Allah swt :)

harapan

BLOG yang saya cipta ini adalah peribadi saya. sebarang kekurangan adalah perkara biasa. Manusia tidaklah sempurna...

BLOG ini adalah kata-kata saya sendiri, tidak berfakta.. ambillah fakta dari orang-orang yang terkenal sahaja.

BLOG ini digunakan untuk memberi pandangan peribadi dari saya terhadap sesuatu isu..

BLOG ini berharap ada teguran, komen, nasihat dalam membetulkan diri ini agar Allah meredhai tulisan saya.

p/s:) saya ini sangat KURANG ILMU.. mohon tunjuk ajar dari mereka yang LEBIH BERILMU..

" Tengok apa yang baik pada pandangan peribadi saya,

jangan tengok diri saya yang hina di sisi Allah ini..."

Salam Sayang dari saya.. ;)